Vertrouwenspersoon

Lamentis biedt een externe vertrouwenspersoon aan voor werkgever(s) en werknemer(s) en biedt daarnaast ondersteuning in het veilig houden van de werkplek. Voor iedereen is een veilige werkomgeving een must.

Helaas komt het regelmatig voor: seksuele intimidatie, agressie, geweld en pesten. Als dit gebeurt, wordt er direct een grote mate van onveiligheid en angst ervaren. Dit kan grote gevolgen hebben voor de persoon in kwestie en de organisatie.

De vertrouwenspersoon van Lamentis heeft ervaring met het omgaan en het begeleiden van moeilijke situaties op de werkvloer. Na een melding gaat Lamentis op vertrouwelijke wijze in gesprek met de desbetreffende persoon. Naast het bieden van een luisterend oor zal Lamentis ook op een proactieve en veilige manier adviseren richting een oplossing.

Een vertrouwenspersoon van Lamentis biedt verschillende voordelen:

  • Lamentis biedt een gecertificeerde vertrouwenspersoon aan. Deze vertrouwenspersoon werkt onafhankelijk en vertrouwelijk. 
  • Er kan 24 uur per dag anoniem en online melding gemaakt worden van ongewenst gedrag.
  • Lamentis biedt vertrouwenspersonen aan die de Engelse taal goed beheersen.
  • Extra service is het adviseren van een voor de organisatie passende gedragscode.

Thema ervaren professional Lamentis

Neem contact op

Wat doet een vertrouwenspersoon? 

Een vertrouwenspersoon is het aanspreekpunt voor medewerkers die te maken hebben met ongewenst gedrag, zoals agressie, geweld, pesten, discriminatie, ongewenste intimiteiten of seksuele intimidatie en daarover willen praten met iemand die onafhankelijk en objectief is. Deze medewerkers kunnen bij de vertrouwenspersoon veilig hun verhaal kwijt en de vertrouwenspersoon kan hen informeren over en begeleiden bij eventuele vervolgstappen. 

Een vertrouwenspersoon heeft drie hoofdtaken:

  • ondersteuning bieden aan medewerkers die zich melden met een klacht  over ongewenst gedrag door ze op te vangen, te begeleiden, met hen mee te denken, ze te informeren over (in)formele oplossingen en ze, als het nodig is, door te verwijzen en nazorg te bieden 
  • voorlichting geven over de rol en de taken van de vertrouwenspersoon binnen de organisatie
  • jou als werkgever advies geven over trends in de meldingen en eventuele knelpunten in de aanpak van ongewenste omgangsvormen.

Wat is de winst die een externe vertrouwenspersoon oplevert?

Met een vertrouwenspersoon verlaag je de drempel voor je medewerkers om hun ervaringen met ongewenste omgangsvormen bespreekbaar te maken en zo hun hart te luchten. Daarmee voorkom je dat ze kiezen voor oplossingen zoals zich ziekmelden of nog erger: op zoek gaan naar een andere baan. Zo werk je aan een prettigere, gezondere en veiligere werksfeer.

Is het aanstellen van een vertrouwenspersoon verplicht?

Op dit moment is het aanstellen van een vertrouwenspersoon niet wettelijk verplicht voor werkgevers, ondanks hun plicht om werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Er ligt echter een voorstel bij de Eerste Kamer om de Arbowet aan te passen. Deze wijziging zou betekenen dat elk bedrijf, ongeacht de omvang, verplicht wordt om een vertrouwenspersoon aan te stellen waar alle werknemers toegang toe hebben.

Daarnaast beoogt het wetsvoorstel de positie van vertrouwenspersonen te versterken door hun takenpakket uit te breiden en betere bescherming te bieden, zoals ontslagbescherming vanwege hun functie. Het is nog onduidelijk wanneer deze initiatiefwet precies in werking zal treden.

Wat is het verschil tussen een interne een en externe vertrouwenspersoon?

Er zijn twee opties voor het aanstellen van een vertrouwenspersoon: intern of extern. Een interne vertrouwenspersoon is iemand die binnen de eigen organisatie werkzaam is. Een externe vertrouwenspersoon komt van buiten het bedrijf. Het is ook mogelijk om beide te combineren, waarbij de interne vertrouwenspersoon ondersteuning krijgt van een externe partij. De keuze hangt af van de voorkeur en behoeften van de organisatie.

Vertrouwenspersoon: een luisterend oor voor alle medewerkers

Ongewenste omgangsvormen op het werk komen steeds vaker in het nieuws. De Arbowet verplicht werkgevers beleid te voeren tegen psychosociale arbeidsbelasting, waaronder ongewenste omgangsvormen. Heeft uw organisatie nog geen vertrouwenspersoon, dan bent u bij ons aan het juiste adres. 

Wat doet een vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen?

Iedere werknemer heeft recht op een sociaal veilige werkomgeving. Als werkgever ben je verplicht om daarvoor te zorgen. Pesten op het werk, discriminatie, seksuele intimidatie en agressie op de werkvloer: ongewenste omgangsvormen hebben groot effect op werknemers. Het zorgt voor onzekerheid, een onveilig gevoel en kan leiden tot ziekteverzuim, een arbeidsconflict of zelfs ontslag. Een vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen helpt je als werkgever om ongewenste omgangsvormen te voorkomen én de impact ervan te beperken.

Waarom kiezen veel organisatie`s voor een externe vertrouwenspersoon?

Veel organisaties kiezen ervoor om een externe vertrouwenspersoon in te schakelen voor het behandelen van ongewenste omgangsvormen op de werkvloer. Dit kan verschillende redenen hebben. Soms ontbreekt het nog aan duidelijk beleid hieromtrent, of is het bestaande beleid nog onvoldoende uitgekristalliseerd. Door gebruik te maken van de kennis en ervaring van externe vertrouwenspersonen, kan dit op een kostenefficiënte manier worden aangepakt.

Ook bedrijven die al beschikken over een interne vertrouwenspersoon, maken in bepaalde gevallen gebruik van externe expertise. Bijvoorbeeld wanneer een situatie te complex wordt voor de eigen vertrouwenspersoon of diens onafhankelijkheid in het geding komt. Op zo'n moment kan een externe vertrouwenspersoon ondersteuning bieden of de zaak tijdelijk overnemen. In urgente situaties is een externe vertrouwenspersoon snel inzetbaar.

Voordelen van de externe vertrouwenspersoon:

  • Het draagt bij aan de arbeidsveiligheid
  • Het draagt bij aan de vermindering van ziekteverzuim
  • Het draagt bij het positieve imago van de organisatie
  • Het draagt bij aan transparantie 
  • De organisatie voldoet aan wet- en regelgeving 

Kantoor collega 2

Neem contact op

Door een externe vertrouwenspersoon in te schakelen, haalt u de juiste deskundigheid in huis. Hierdoor kan op integere wijze en gebruik makend van een relevant netwerk, zowel de medewerkers als de directie ondersteunen bij het creëren van een veilige werkomgeving.

Waarom zet u de vertrouwenspersoon van Lamentis in?

Uw vertrouwenspersoon begrijpt dat ondernemers waarde hechten aan een veilige werkomgeving en goed beleid. Tegelijkertijd willen ze hun tijd en energie vooral aan hun core business besteden. Daarom heeft Lamentis een duidelijk abonnementsmodel ontwikkeld met tarieven afgestemd op de grootte van het bedrijf. Hierdoor is er volledige transparantie over de kosten en dienstverlening.

Meer weten over de tarieven? Neem dan contact met ons op.

Kantoor collega

Wij helpen organisaties en hun medewerkers om mentaal gezond te blijven waardoor mens en organisatie continue kan blijven presteren.

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer

Sluiten