Verminder weerstand, vergroot motivatie

Heb je medewerkers, collega`s, leerlingen cliënten die moeite hebben om in beweging te komen? Die wel willen veranderen, maar het toch niet doen? Je bent niet de enige. Veel mensen zitten gevangen in een impasse tussen wel en niet willen veranderen. De voordelen van nieuw gedrag lijken niet op te wegen tegen de nadelen. Hierdoor blijven ze hangen en komen ze niet tot actie, zelfs niet bij ogenschijnlijk kleine veranderingen.

Wellicht heb je jezelf wel eens voorgenomen om eerder uit bed te gaan, de wekker minder te sluimeren en minder op je telefoon te zitten. Je hebt vast gemerkt dat het aanpassen van je eigen gedrag veel doorzettingsvermogen vraagt. Zo worstelen mensen met alledaagse zaken waarbij het moeilijk lukt dit gedrag aan te passen:

  • Te laat komen
  • Taken uitstellen
  • Te veel geld uitgeven
  • Ongezond eten
  • Slechte werk-privébalans

Van buitenaf lijkt de oplossing simpel: gewoon doen. Maar veranderen is niet makkelijk. Voor het veranderen van gedrag is intrinsieke motivatie nodig: motivatie die vanuit de persoon zelf komt. Met behulp van gesprekstechnieken kun je de ander helpen zijn/haar intrinsieke motivatie te versterken. Mensen hebben hulp nodig om hun motivatie aan te wakkeren en de stap te zetten.

Thema gen z Lamentis

Neem contact op

Motiverende gespreksvoering als oplossing

Motiverende gespreksvoering is een effectieve methode om mensen te helpen hun gedrag te veranderen. Het richt zich op het vergroten van de motivatie en is geschikt voor jongeren, jongvolwassenen en volwassenen.

De focus ligt op drie aspecten:

  1. Willen: bereid zijn om te veranderen
  2. Kunnen: het vermogen hebben om te veranderen
  3. Klaar zijn: het juiste moment om actie te ondernemen

Motivatie voorspelt hoe groot de kans is dat iemand een bepaalde activiteit zal beginnen en afmaken. Als iemand gemotiveerd is, vergroot dat de kans op daadwerkelijke actie.

Hoe werkt motiverende gespreksvoering?

Motiverende gespreksvoering is een cliëntgerichte benadering. De cliënt staat centraal, niet het probleem. Door een sfeer van acceptatie en compassie te creëren, voelt de cliënt zich veilig om te reflecteren op zijn gedrag en motivatie.

De gesprekstechniek bestaat uit vier processen:

  1. Engageren: een vertrouwensband opbouwen
  2. Focussen: de verandering centraal stellen
  3. Ontlokken: verandertaal uitlokken
  4. Plannen: commitment krijgen en een actieplan maken

Door met empathie en waardering te luisteren, open vragen te stellen en verandertaal te bekrachtigen, help je de ander om zijn eigen redenen en capaciteit voor verandering te ontdekken. Weerstand verminder je door mee te bewegen in plaats van te overtuigen.

Verander ambivalentie in motivatie

Ambivalentie is normaal bij verandering. Mensen ervaren zowel redenen om te veranderen als om hetzelfde te blijven doen. Motiverende gespreksvoering helpt deze ambivalentie op te lossen door de cliënt zelf de voordelen van verandering te laten verwoorden.

Wees niet bang voor weerstand. Zie het als een signaal om je aanpak bij te stellen en nog beter aan te sluiten bij de cliënt. Vertrouw erop dat iedereen de potentie en wijsheid in zich heeft om te veranderen.

Conclusie

Met motiverende gespreksvoering creëer je de optimale condities voor gedragsverandering. Door een partnerschap aan te gaan, de autonomie van de cliënt te respecteren en verandertaal uit te lokken, vergroot je de intrinsieke motivatie en verminder je de weerstand. Zo help je de ander de impasse te doorbreken en in beweging te komen.

Meld u nu aan!

Bent u klaar om effectiever te communiceren en anderen te motiveren tot gedragsverandering? Meld u dan nu aan voor de training. Ervaar zelf hoe u met deze krachtige methode uw gesprekken naar een hoger niveau kunt tillen en meer voldoening uit uw werk kunt halen.

Neem contact met ons op voor meer informatie of om u direct in te schrijven. Wij kijken ernaar uit u te verwelkomen in onze training!

Kantoor collegas 3

Neem contact op

Wat komt aan bod?

  • De basis van motiverende gespreksvoering
  • Vier processen tijdens een gesprek
  • Verschillende gesprekstechnieken, waaronder reflectief reflecteren
  • Werken met de beslissingsbalans
  • Het ontlokken en versterken van verandertaal
  • De werking van ambivalentie
  • Omgaan met weerstand

Het is een training met veel afwisseling waarbij theorie en oefeningen elkaar in een prettig tempo opvolgen. De training is opgebouwd uit vier dagdelen die ook verspreid kunnen worden over twee dagen. Op deze manier kun je in twee dagen motiverende gespreksvoering goed leren kennen en heb je de tools in handen om de gespreksstijl direct toe te passen in je gesprekken. De laatste dag reflecteren we op wat goed ging en kijken we naar wat beter kan en hoe dat beter kan, uiteraard aangevuld met extra oefeningen en theorie die de reeds opgedane ervaring versterken en borgen.

Leeruitkomst

Na het volgen van deze training:

  • Zijn je gesprekstechnieken aangevuld
  • Weet je wat Motiverende gespreksvoering is, hoe het werkt en hoe je het kunt toepassen
  • Weet je hoe motivatie werkt
  • Weet je hoe weerstand ontstaat en hoe je er effectief mee omgaat
  • Kun je de ambivalentie van cliënten verhelderen en helpen oplossen
  • Kun je verandertaal ontlokken en versterken
  • Kun je anderen helpen hun eigen motivatie te vinden
Kantoor collega

Wij helpen organisaties en hun medewerkers om mentaal gezond te blijven waardoor mens en organisatie continue kan blijven presteren.

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer

Sluiten